Dylan over zijn ervaringen bij De Bikkelstore

Ik heb het reuze naar mijn zin bij de Bikkelstore in Zeist. We hebben hier goede pauzes en er komen regelmatig nieuwe spulletjes. Het leuk is dan dat wij die spulletjes uit gaan zoeken. We doen ook veel aan improvisatie want we maken tapijtjes van oude spijkerbroeken en we maken mooie dromenvangers. Wat ik ook prettig vind is dat we vlak bij een supermarkt zitten zodat je altijd gemakkelijk iets kunt halen als je iets vergeten bent. Ik werk ook op zaterdag in de loods en dat is leuk omdat iedereen dan vrij is, komen er veel mensen naar de loods. Ik mag daar ook veel zelfstandig werken.

Groetjes Dylan.

Ervaringen van Dylan zijn ouders

Dylan begon als stagiair bij Kunst,Lunch en Cultuur in Zeist en mocht daar na zijn stageperiode blijven werken. Tijdens deze periode werd Dylan gevraagd of hij 1 dag in de week in Soest wilde gaan werken bij de Bikkelstore. Dat leek hem (en ons ook) een hel mooie nieuwe uitdaging voor hem. Dat dit een schot in de roos was bleek al gauw want toen hij gevraagd werd om 2 dagen in de week wilde komen werken waas het antwoord meteen: Ja! Hij had het ook bij KLC wel naar zijn zin maar je merkte aan Dylan dat hij zich in de Bikkelstore toch meer thuis voelde. Hij paste ook goed in het fantastische (begeleidings)team . Je zag Dylan helemaal opbloeien en toen de verhuizing naar Zeist er aan kwam en Dylan 4 dagen per week mocht gaan werken bij de Bikkelstore was hij helemaal blij. Niet dat hij het niet naar zijn zin had bij het KLC, maar dit lag hem toch meer. Dylan komt tegenwoordig blij/moe thuis en zit vol verhalen over zijn werk, het aantal klanten, wat er verkocht is enz. enz. Wij zijn als ouders hartstikke trots op Dylan dat het zo goed gaat en dat hij zo’n fijne werkplek heeft gekregen. Dankzij het fantastische begeleidingsteam van de Bikkelstore heeft Dylan zijn draai gevonden in Zeist. We hopen dat hij hier nog lang met zoveel plezier mag werken.

Vriendelijke groet,
Marga en Toby (Ouders van Dylan).

Ouder van een van onze bikkels

Onze zoon Robin werkt ongeveer 1,5 jaar bij stichting Bikkel. Hij wilde graag fysiek werk doen. Eerst gekeken of er mogelijkheden waren bij een verhuis of transport bedrijf. Deze bedrijven vragen echter meer dan Robin aankan.

Via zijn job coach zijn we bij Stichting Bikkel gekomen. Hier wordt uitsluitend gewerkt met jongeren met een licht verstandelijke beperking. Het is prettig voor Robin hier te werken omdat de eigenaren van Bikkel rekening houden met het vermogen van deze jongens. In het “gewone” bedrijfsleven” wordt teveel verwacht. Wij zijn erg blij dat Robin bij Jeroen kan werken. We vinden hem een goede baas die de jongens ook wel eens trakteert op een uitje of een lunch e.d. De sfeer is goed in het team. Het werk is best afwisselend, verhuizingen maar ook ontruimingen of af en toe pakketten rondbrengen.

Robin heeft zijn plekje wel gevonden bij Stichting Bikkel!

Praktijkonderwijs samenwerkingspartner

De Dijnselburgschool en Stichting Bikkel werken al ruim 4 jaar samen op verschillende manieren. De samenwerking met Stichting Bikkel geeft onze doelgroep onder andere de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met de sector logistiek/transport. De werkzaamheden zijn concreet en het resultaat is zichtbaar. Er wordt gedurende de werkdagen aanspraak gemaakt op belangrijke algemene arbeidsvaardigheden van de leerlingen. Het trainen van de algemene arbeidsvaardigheden is een groepsproces dat vooral tijdens de werkzaamheden vorm krijgt. De omgang tussen de jongeren en werkbegeleiders is gebaseerd op gedeelde verantwoordelijkheid. Door de kracht/interesse van de jongeren zo goed mogelijk te betrekken in de werkzaamheden worden de jongeren gemotiveerd om zich in te zetten.

Stichting Bikkel hecht veel waarde aan duurzaamheid. Door bewust om te gaan met de sortering en verwerking van de materialen krijgen onze leerlingen ook inzicht in de waarde van grondstoffen. Het belang van hergebruik en recycling kunnen wij ook in ons onderwijs zichtbaar maken door het bewerken van verschillende materialen die Stichting Bikkel voor ons beschikbaar stelt.

Woonbegeleider van Zideris is woonlocatie van één van onze bikkels

Het volgende komt bij mij op als ik aan Bikkel denk:
Als een aantal jongeren die bij ons wonen het op een werk plek lang volhouden moet dit wel iets bijzonders zijn. Stichting Bikkel, onder leiding van Jeroen en Jan-Willem, is een zo’n plek. De werkzaamheden bestaan uit kleinschalige verhuizingen en ontruimingen. Dit betekent dat er moet worden gesjouwd en samengewerkt. Tijdens deze werkzaamheden moeten de jongeren met elkaar door één deur kunnen, elkaar leren vertrouwen, en om kunnen gaan met kritiek. De praktijk heeft geleerd dat ‘samen een klus klaren’ zelfvertrouwen geeft, en de motivatie om op tijd op te staan en zin houden in het werk.

Dat Jan-Willem en Jeroen de juiste ‘toon’ te pakken hebben lijkt mij duidelijk!

Monique Smal
06 - 47 35 64 65